LAR – Legemiddelassistert rehabilitering, mine frustrasjoner

Jeg blir litt oppgitt over å følge debatten i norske medier om LAR. Det virker som frykt og fordommer får seire over fornuften nok en gang.

Jeg ser at man i en bred politisk allianse fra ytterste høyre gjennom sentrum til venstresiden i norsk politikk virker å ha en fantastisk idè om å vedta at man kan fjerne problemene med narkotika og rusavhengighet bare man forbyr mye nok, hardt nok, lenge nok.

Wake up, buzzheads! Dette funker ikke. Heroin og problemene knyttet til heroin og misbruk av dette har kommet for å bli, jo raskere folkene på Løvebakken skjønner dette så kan man ta tak i utfordringene man står overfor og gjøre noe med det.

La meg starte med å kjapt ramse opp hva som må endres:

-Heroin må inn som medisinering

-Slutt å kaste folk som feiler urintesten ut av LAR

-Fjern aldersgrensen for å komme inn i LAR

-Få ned ventetiden på behandlingsplasser

-Gjør noe med Spesialisthelsetjenesten

-Ta et krafttak i psykiatrien

Ok, la meg starte me å fortelle deg hvorfor i alle dager man skal gi tunge heroinister heroin som medisin. I dag så medisinerer man heroinister med subutex og metadon. Metadon er en kunstig gift som på mange måter ligner veldig på heroin og som gir avhengighet på samme måte som heroin men har en del andre mindre heldige bieffekter som heroin ikke har (og vice versa). Metadon er altså ikke noe godt substitutt for å få mennesker til å fungere i hverdagen. Subutex er en annen type gift som mange heroinister ikke tåler, dvs de blir fysisk syke av den og de kan ikke bruke den som noen slags erstatning for heroin for å fungere en sånn noenlunde godt i hverdagen. Subutex er visstnok en spesielt uheldig greie om man blander det med andre virkestoffer som amfetamin, hyppere og lignende. Her streifer jeg også innom en kjempeutfordring man står overfor i arbeidet med rusavhengige og det er nettopp blandingsbruk av flere forskjellige stoffer som gjør at man ofte feiler urinprøver og blir kastet på hue og rævva ut av av LAR. Idiotisk. Hvorfor kan man ikke begynne bruke ren og kontrollert heroin i medisineringen? Vi har dette tilgjengelig i store mengder i dag da heroin er et virkemiddel i morfin som finnes på alle sykehus i landet.

Som jeg var inne på sånn mot slutten av forrige avsnitt så må man slutte å kaste folk ut av LAR dersom pasienter feiler på urinprøvene. Det er hardt nok å komme til en realisering av at man trenger hjelp og faktisk komme og be om hjelp hos det offentlige uten at man skal ha en trussel hengende over seg om at man ikke er motivert nok for et avvenningsløp dersom man feiler på èn urinprøve. Ikke at jeg er spesielt religiøs av meg men hvor ble det av denne nestekjærligheten som alle gladkristne liker å bruke i festtaler og andre selvforherligende sammenhenger?  Handling veier mer enn tusen ord, tør man politisk gjøre noe med dette?

Tenk deg at du er tjue år, har bodd på gata de siste åtte årene, solgt kroppen din for penger siden du var kjønnsmoden og brukt heroin de siste ti årene. Så kommer du til den varme deilige velferdsstaten Norges representanter i sosialtjenesten og ber om hjelp bare for  bli avvist fordi du er for ung? Hallo? Er det bare jeg som synes dette her er helt på trynet?  La oss tenke litt annerledes på dette; Hvor mange er det som ville nektet et kreftsykt barn strålebehandling eller annen medisinering? Ingen? Nei, tenkte meg det. Jeg legger til grunn at resten av verden er enig med meg i at heroinavhengighet er en sykdom….See where im going? Yeah?  Thought so! Man kan ikke sette aldersgrense på medisinering av mennesker som lider av en sykdom for pokker!

Hvorfor er det slik at man i Danmark klarer å tilby langtids døgnbehandling til narkomane innen 14 dager eller to uker om man vil, mens man i Oslo har et mål om å klare tilby dette i løpet av ett år, 52 uker? Dette her er galskap. Det er en kjennsgjerning at mye av utfordringen med å hjelpe mennesker ut av et rushelvete er deres egen motivasjon for å gjøre noe med sin egen situasjon, tenk deg da at du kommer tassende sliten og ødelagt til møte med sosialtjenesten bare for å få beskjed om at «vi kan ikke hjelpe deg før om ett års tid»…  Velferdsstaten Norge med litt over to statsbudsjetter (ihvertfall før finanskrisen) i reserver klarer altså ikke tilby et velfungerende tilbud til de svakeste, dette her er bare ikke godt nok.

Hva er det med norske politikere som tror at man alltid klarer å gjøre noe bedre for folk dersom man opprette nok et ledd i det offentlige hierarkiet, ansette noen flere saksbehandlere, kaffekokere og generelt udugelige byråkrater? Nei nå ble jeg kanskje litt kritisk til Spesialisthelsetjenesten men hva skal man med dem og hvorfor er de der? fjerne kompetanse lengre og lengre fra brukeren høres ikke spesielt fornuftig ut i mine ører…

Det er litt enkelt av meg å bare kjapt nevne psykiatri her siden jeg har mye å si om psykiatrien men siden jeg har snakket masse om sånn reaksjonshandlinger så vil jeg også nevne psykiatrien som kanskje den viktigste faktoren for å stoppe rekrutteringen til heroinistmiljøet. Politiet har ikke noe der å gjøre, forbudslinjer og annet piss har heller ikke noe der å gjøre. Om man går og spør heroinister hvorfor de havnet på skråplanet så ser man klare mønstre av at dette er mennesker som har hatt det tøft og vanskelig i forskjellige faser av livet, uavhengig av familiebakgrunn og alt dette her. Den eneste fellesnevneren er at man har opplevd vanskelige tider og samfunnet klarte ikke ta tak i dette før det var for sent… Dette kan være, barnehagetanter, lærere på skolen, familie og venner som ikke turde spørre de viktige spørsmålene, arbeidskollegaer som så den andre veien  istedenfor å stille de ubehagelige spørsmålene osv.. Det er egentlig alt for mye til at jeg kan skrive om alt dette her men vil heller skrive mer om det senere.

Sååå, nå har jeg ihvertfall kommet med en ønskeliste til politikerne på Løvebakken, ikke at jeg har noe mer tro på dem enn jeg har på julenissen sånn generelt sett men hva har man om ikke man har håpet?

Stikkord: , , , ,

Én kommentar to “LAR – Legemiddelassistert rehabilitering, mine frustrasjoner”

  1. Britt Åse Says:

    Tjah – skal man dømme etter lekkasjer fra nye LAR-retningslinjer, så blir du visst langt på vei «bønnhørt».

    Enig med deg i at det er heller søkt å kaste folk ut av et program de er inne i når de viser symptomer på det de kom inn i programmet for in the first place 🙂

Legg igjen en kommentar

