Om skjenkepolitikk og levende byer

Jeg lar meg stadig forundre over argumentasjonen som brukes når man diskuterer skjenkepolitikk i Oslo. Utgangspunktet er alle enige om, det er alt for mye fyllebråk og problemer knyttet til dagens skjenkepolitikk. Så har man hylekoret som tror at man kan vedta seg vekk fra fyllebråk, dette er i beste fall ekstremt naivt og blåøyd.  Politiet og flere politiske partier ønsker å skrenke inn på skjenketidsbestemmelsene fordi man tror at dette skal føre til mindre drikking og mindre bråk. Problemer og uroligheter oppstår når fulle mennesker presses ut i gatene på samme tid og skal i de samme evinnelig lange taxikøene eller kebabkøene. Løsningen er ikke da å redusere skjenketidene slik at de som er ute drikker enda mer på enda kortere tid før de blir kastet ut i et enda større omfang og enda lengre taxikøer.

Liberalisering er veien å gå, la folk drikke så lenge de vil dersom utestedene finner dem i god nok form til å få kjøpt drikke, la folk gå hjem i jevnt sig utover kvelden så blir det mindre taxikøer og mindre bråk.  Samtidig slipper man den panikkdrikkingen som mange foretar seg fordi man ser at klokken begynner nærme seg stengetid. Dersom man skulle ønske å gå andre veien så har man ikke mye annet valg enn et totalforbud siden reduserte skjenketider kun vil fære til at folk starter tidligere og drikker mer i skjenketiden og man får flere mennesker ute i gatene samtidig som skal hjem.

En annen ting som frustrerer meg med skjenkepolitikken i Oslo er «skjenkeblekkspruten» aka skjenkeringen og behovet for å sentralstyre skjenketidsbestemmelsene rundt forbi i bydelene. Hvorfor kan ikke bydelene selv få bestemme hvor lenge de vil la utesteder være åpne innenfor de statlige og kommunalt bestemte rammene?  Dette handler om lokaldemokrati og direkte innflytelse på hva for profil man vil ha i bydelen sin. Samtidig vil det være naturlig at bydelene selv også blir bevilget myndighet til å utstede skjenkeløyver i tett samarbeid med riktige etater og tilsyn. Selve kontrollfunksjonen må og skal fungere slik som i dag gjennom politi og mattilsyn m.fl.

Jeg kan se argumentet om at man er redd for individuelle forskjeller i bydelene basert på hva for politisk ledelse man har men det er da bare positivt at man har individuelle forskjeller og samtidig gir innbyggerne direkte innflytelse på hva for politisk ledelse man har i bydelen sin. Igjen en kjempevinner for tanken om lokaldemokrati. Jeg har spesielt lyst å trekke fram et konkret eksempel om et utested i mitt nærmiljø som fikk avvist søknaden sin om å utvide skjenketiden ute fra 22:30 til 01:00 grunnet frykten for fyllebråk for naboer. Dette er et utested hvis fasade vender i ut en av bydelens mest trafikkerte gater med 30 tonns trikker dundrende forbi til omtrent kl.01:00 om natten hver eneste natt. Her har man et glimrende eksempel på at lokalbefolkningen kan få si sin mening ved neste bydelsvalg.

Det som irriterer meg mest med alt dette her rundt skjenkepolitikken i Oslo er at den stort sett er vedtatt av mennesker som ikke selv virker å være spesielt aktive brukere av tilbudet. Hadde man vært aktive deltagere i Oslos uteliv så hadde man forstått hva jeg forsøker si.

Advertisements

Stikkord: , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: