HyNor – åpning av hydrogenpumpe ved Statoil på Økern.

Det var en gledens dag på mandag den 11.mai da Oslos første hydrogenpumpe ble åpnet på Statoil Økern. Dette markerer starten på en ny tid, en tid hvor man ikke lengre er avhengig av fossilt drivstoff. Joda, jeg vet man har biodrivstoff, flexifuel og elbiler, men her snakker man om et potensiale for langtrekkende nullutslippsbiler. Sett i ly av klimakrisen vi står overfor er det essensielt at politikerne tar ansvar og viser vei. Dersom politikerne klarer å legge til rette for, gjennom utbygging av infrastruktur (les hydrogenpumper, ladestasjoner o.l.) så vil bilprodusenter og bilkjøpere følge etter. Derfor var det gledelig å se at Venstres kamp i bystyret fører til resultater. 🙂

Veitrafikk er den størst økende klimagassverstingen i Oslo og det er essensielt at man er tidlig ute med å tenke alternativt her. Jeg og Venstre er ikke imot biltrafikk, langt derifra. Men jeg erkjenner at vi må tenke nytt.  I høst skal verdens miljøpolitiske elite samles i København for å bli enige om en oppfølger til Kyotoavtalen fra 1997 og det overordnede målet må  være å nå togradersmålet. Menneskeskapte klimaendringer er allerede kommet så langt at man ikke tror det er mulig å reversere dette, men at man istedenfor tar sikte på å nå togradersmålet.

Den eneste måten Norge og verden kan klare dette på er å frigjøre seg fra fossil energi, derfor er det så viktig det arbeidet som Venstre har gjort i rådhuset i Oslo de siste årene. Først ved å få gjennomslag for en radikal klimapolitikk i byen med 50% reduksjon av klimagassutslipp innen 2030, med herunder delmål å fase ut all oljefyrt oppvarming i kommunal bygningsmasse innen 2012 og total utfasing av av oljefyrt oppvarming i all eiendomsmasse innen 2020. Det er Venstres gjennomslag i budsjettene for 2008 og 2009 som sørget for 5 + 10 millioner til HyNor fra Oslo kommune. Man skal selvfølgelig ikke glemme andre type miljøvennlig drivstoff heller, i og med at hydrogenbiler fremdeles er veldig dyre og delvis på prosjektstadiet, men det er essensielt at man får kjappgang i utbyggingsprosessen slik at det finnes en infrastruktur med hydrogenpumper tilgjengelig når bilene kommer. Hvorfor skal noen kjøpe hydrogenbiler dersom det ikke finnes drivstoff tilgjengelig? Eller hvorfor skal bilprodusentene investere i forskning og utvikling dersom det ikke finnes markeder? Samtidig er det nødvendig at man også bruker støtteordninger slik at nullutslippsbiler blir det økonomisk mest fordelaktige alternativet når folk skal kjøpe nye biler.

Venstre har skjønt dette. Landsmøtet i Venstre vedtok i april å forby nysalg av rene bensinbiler etter 2015, kombinert med ordentlige støtteordninger for miljøvennlige alternativer som skal gjøre det ikke bare mer miljøvennlig men også billigere å kjøpe lavutslippsbiler eller nullutslippsbiler etter 2015.  Sterke incentiver for å velge nullutslippsbiler, en stor satsing på infrastruktur for slike biler skal gjøre dette til borgernes foretrukne valg.

Anbefaler forøvrig å lese mer om Venstres miljøpolitikk her.

Advertisements

Stikkord: , , , , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: