Enda mer togtrøbbel…

Nok en gang preger kaos i togtrafikken overskriftene i våre aviser. Venstre har som mål å doble antallet reiser med kollektivtransport i Norge innen 2020. Her er det kjempeviktig å bruke incentiver og økonomiske virkemidler som verktøy for å lykkes med målsetningen. Det viktigste man må gjøre nå i nærmeste framtid er å øke overføringene til jernbaneutbygging og kollektivtrafikk over statsbudsjettet. Uten penger er det umulig å oppgradere togsett og skinnegang til en standard som gjør det hensiktsmessig å benytte seg av tog for reisende.

Det kan vanskelig forsvares å be folk ta toget når man vet at toget sjelden går når det skal og at det generelt sett bare oppfattes som trøblete å ta toget fordi det enten har sporet av, ikke kommer når det skal, er innstilt på grunn av trøbbel med signalanlegg eller ledningenett. Løsningen er økte overføringer til jernbanen over statsbudsjettet, for jeg er rimelig sikker på at toget ville vært det foretrukne transportmidlet for pendlere i Osloregionen dersom man kunne være sikker på at toget går når det skal og at pris og kvalitet gjør det bedre enn å ta bilen.

I tillegg vil Venstre jobbe for dobbeltspor på strekningen Oslo-Ski og at du skal kunne reise mellom Oslo og Bergen/Trondheim på under fire timer innen 2020 og til Kristiansand på under 3 timer.  Fremtidens transportmiddel er toget dersom man kan gjøre det konkurransedyktig på tid og pris sammenlignet med fly og bil.

Advertisements

Stikkord: , , , , , , , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: