4-20-20 – Venstres togsatsing.

Venstre har lansert en kampanje som man kaller 4-20-20. Dette er en kampanje for å investere i utbygging av jernbanenettverk fram mot 2020 for å få på plass en infrastruktur til å kunne kjøre tog mellom Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim på 4 timer, samt Oslo-Kristiansand på 3 timer.

Totalt sett vil dette etter omtrentlige beregninger beløpe seg til 45 milliarder i nyinvesteringer over to stortingsperioder frem til 2020 for å nå målet om 4 timers ruter fra Oslo til Bergen og Trondheim samt 3 timers rute fra Oslo til Kristiansand.

Dette er et kjempeløft som vil gjøre toget til et konkurransedyktig alternativ til fly mellom de største byene i Sør-Norge. Fire timer vil være omtrent samme tid som man bruker fra Oslo S til Gardermoen, innsjekking, ombordstigning, flyturen, landing og reise fra for eksempel Flesland til Bergen sentrum. Muligens vil fire timer være litt lengre tid men samtidig så sitter man komfortabelt på toget hele veien og har mulighet til jobbe eller slappe av mens toget tar deg direkte fra A til B istedenfor å hele tiden måtte stå på farten.

Deutsche Bahn har gjort en undersøkelse på hvor mye det vil koste å presse togtidene ned i ca. 2 timer og 5 minutter mellom Oslo og Bergen samt 2 timer og 25 minutter mellom Oslo og Trondheim. Dette prosjektet har en kostnadsramme beregnet til 367 milliarder, hvilket er nesten ti ganger så mye som Venstres forslag. Det som er unikt med Venstres forslag ligger i at man til en veldig stor grad benytter seg av eksisterende infrastruktur, men gjør en del endringer med flere dobbeltspor slik at tog kan passere hverandre uten stopp og noen nye prosjekter der hvor skinnegangen ikke er spesielt praktisk i dag som for eksempel ny Ringeriksbane.

Forskjellen mellom de to forslagene ligger i at Venstre i mye større grad ønsker å benytte seg av eksisterende traseer og gjøre en del oppgraderinger med noen nye delprosjekter der hvor det er hensiktsmessig slik at man klarer beholde flest mulige stopp underveis også. Prisdifferansen er substansiell og gjør at man ikke binder opp midler til tog som istedenfor kan benyttes til skole, helse og eldre. Samtidig sier det seg selv at investeringskostnadene også må reflekteres igjennom billettpriser og da er det rimelig åpenbart at et alternativ som er ti ganger billigere også vil gi rimeligere togbilletter, som er en viktig bidragsyter til å gjøre toget konkurransedyktig.

Uansett hvilken løsning man skulle falle ned på så vil det være et kjempeløft for miljø- og klima. Strekningene mellom Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim er i dag europas mest trafikkerte strekninger og det slippes ut enorme mengder med CO2 i prosessen med å fly passasjerer mellom disse byene. I en tid hvor klimakrisen preger nyhetsbildet og frustrasjonen over dårlige og dyre togtilbud er det viktig å gjennomføre en storstilt satsing på jernbane.

Som en del av den storstilte satsingen på tog som Venstre legger opp til så vil Intercity-triangelet mellom Lillehammer, Skien og Halden bli oppgradert slik at det ikke skal ta mer enn 80 minutter fra Oslo til noen av disse tre byene.  Dette ligger inne som en del av den helhetlige løsningen til Venstre og her vil man merke effekten også før 2020.

Venstre leverer bedre togtilbud til lavere pris samtidig som man beskytter miljøet.

Advertisements

Stikkord: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: