Om åpenhet og offentlighet

De siste dagene har så godt som alle riksdekkende aviser skrevet i det store og brede om forsvarets overvåkning av landets politiske ledelse, muligens også kongefamilien.

Jeg blir skremt, virkelig skremt, av å høre hvordan Forsvarets Sikkerhetstjeneste (FOST) har opptrådt som en slags parallell sikkerhetstjeneste rettet mot det sivile Norge. Det at enkeltelementer innad i Forsvaret har hevet seg over norsk lov og ulovlig avlyttet politisk ledelse minner mest om tilstander vi kjenner fra andre land vi helst ikke liker å assosiere oss med. Etter hva jeg har klart å forstå så henger denne praksisen sammen med navneskiftet organisasjonen gjorde og hvor de gav seg selv utvidede fullmakter i forhold til å fungere som en sikkerhetstjeneste.

De andre sikkerhetstjenestene vi har her i landet har selv uttrykt en viss skepsis og undring over hvilke fullmakter og hvilket virkeområde FOST har hatt. Organisasjonen sorterer visstnok direkte under Forsvarsdepartementet som igjen er politisk ledet. Det jeg ikke kan få meg til å forstå er hvilken rolle, myndighet og mandat denne organisasjonen har. Dette kommer klart fram når vi leser at FOST har drevet utstrakt overvåkning av landets politiske ledelse. Vi kan ikke ha det slik i Norge at man har parallelle organisasjoner som lever og fungerer på siden av alle hierarkistiske modeller. Det blir ganske spesielt når statsministeren overvåkes uten viten av en organisasjon som sorterer under hans politiske ledelse.

Norge er et land hvor offentlighet, åpenhet og gjennomsiktighet er noe som preger samfunnet, derfor er det ekstra skremmende at en slik sak rulles opp. Offentlighet og åpenhet er noen av de bærende fundamentene i et relativt velfungerende norsk demokrati. Derfor er det så essensielt at man har demokratisk og politisk kontroll med landets sikkerhetstjenester. Man skulle tro at vi hadde lært av ”Stay Behind”-saken fra nittitallet, men så virker ikke å være.

Det er nå viktig å få alle kortene på bordet slik at vi kan få oversikt over omfanget av situasjonen. Deretter er det essensielt at man har en god og grundig gjennomgang av FOST og deres mandat som etteretningsorgan. Det kan ikke være slik at vi har organisasjoner som lever fritt på utsiden av hierarkistiske modeller og hvor det ikke finnes noen politisk ledelse som har oversikt og styring.

Advertisements

Stikkord: , , , , , , , , ,

Én kommentar to “Om åpenhet og offentlighet”

  1. cashja Says:

    Vi får vel vente å se hva etterforskerne i Kripos finner ut av før vi trekker noen konklusjoner. Som mange har sagt: leier de nett av Forsvaret må de regne med at det blir kontrollert på samme måte som alle andre som bruker Forsvarets nett. Der skal ikke åpne e-post etc, men se på trafikken. Enkelte nettadresser, ord etc setter i gang alarmklokkene og da er saken helt annerledes etter det jeg har skjønt. Det er ennå ikke klart om de faktisk har overvåket det som det har vært spekulasjoner rundt. Viste seg jo at det heller ikke ar mulig for Forsvaret å overvåke Statsministerens kontor.
    Personlig tror jeg at mediene har blåst denne saken litt ut av proposjonene den egentlig har, iallefall før de vet hva som faktisk har skjedd.
    FOST ble for øvrig vedtatt opprettet av våre folkevalgte. FOST sine instrukser må tydeligvis revurderes, men det får bli Forsvarets/Forsvarsdepartementets sak.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: