Venstre sørgelig alene om åpenhet og offentlighet.

Jeg må bare få si at jeg har behov for å lufte ut litt. Jeg har sittet i budsjettkonferanse i bydel St.Hanshaugen i Oslo i dag og irritert meg noe voldsomt over alle andre partiers behov for å gjennomføre lukkede budsjettkonferanser. Bydelsutvalgslederen fra Arbeiderpartiet synes ikke det var problematisk i det hele tatt at arbeidsutvalget i bydelen hadde definert dette som et formøte og sånn sett kan kalle det et uformelt møte og gi seg selv alle rettigheter til å kreve det lukket for borgerne. Det er problematisk for meg som folkevalgt at de jeg representerer ikke får vite hva jeg står for og stemmer over som deres representant, ei heller hvilke innspill jeg kommer med til bydelsadministrasjonen på vegne av de som stemte på meg. Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt synes det er helt greit å slippe måtte ta den byrden det er å fortelle sine velgere hvorfor de valgte å gjøre de reduksjonene de gjorde fordi økonomien i bydelen krever reduksjoner.

I åpenheten og offentlighetens navn så burde alle slike møter være offentlige og åpne. I all den tid premissene for et budsjettarbeid holdes hemmelig så er hele budsjettarbeidet en lukket affære. Borgerne blir presentert for et ferdig vedtatt budsjett og det er hva de får vite om budsjettbehandlingen slik det fungerer i dag. Som politiker er du valgt av borgerne for å representere borgerne, det at de med denne praksisen ikke får vite hva ”deres” representanter stemmer i prioriteringssaker eller hvilke saker de spiller inn som særskilt viktige eller hva de prioriterer som salderingsposter så har vi ikke lengre et åpent demokrati. Dette er et problem.

Det har vokst seg fram en ukultur hvor de fleste partiene synes det er så mye mer behagelig å kunne gjemme seg bak ”formøte”-metodikken og andre metoder for å kreve møter lukkede for borgerne, enn å faktisk vise hvilke prioriteringer de vil gjøre, både i gode og mindre gode dager. Det er ingen tvil om at det er vanskelig å sitte og prioritere kutt i offentlige budsjetter, men når vi ikke har mer penger å rutte med så må vi allikevel gjøre den jobben vi er satt til å gjøre. Det er noe i det presten sier om ”gode som onde dager”..

Stikkord: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Én kommentar to “Venstre sørgelig alene om åpenhet og offentlighet.”

  1. Jeanine Says:

    Godt sagt, og jeg vil følge din blogg 🙂 Her kan du lese litt om hva jeg belyser av bredspektret ukultur innenfor offentlige kontor;
    http://overgrepfranav.blogspot.com/2009/08/artikkelserien-om-nav-som-aftenposten.html
    Vennlig hilsen Jeanine.

Legg igjen en kommentar

