Tanker om frihet.

Det finnes mange tanker om frihet, like mange som det finnes mennesker på jorden. Hvert enkelt menneske har sin egne personlige oppfatning av frihet og hva frihet innebærer for en selv. Dette er selve essensen i frihet, frihet er unikt for hver enkelt og aldri kan man snakke om en kollektivistisk frihet eller en felles frihet.

Nylig var jeg involvert i en diskusjon om frihet og uavhengighet og sammenhengen mellom disse. Mitt utgangspunkt var at frihet og uavhengighet i sin reneste form på hver sin side ikke kan eksistere uten den andre. Jeg ble møtt av mange gode motargumenter, som for eksempel at frihet er en sinnstilstand mens uavhengighet er en fysisk tilstand og at de derfor ikke nødvendigvis hører sammen. Personlig vil jeg benekte dette, etter min oppfatning kan man ikke være fullstendig fri uten uavhengighet. Selvfølgelig kan man drømme selv om man for eksempel ikke skulle oppleve fravær fra fysisk kontroll, men da kan man heller ikke i mine øyne snakke om frihet, siden friheten er en absolutt verdi i mine øyne. Dette utelukker da ikke muligheten for å ha en midlertidig følelse av frihet eller oppfatninger av frihet som man selv definerer at den skal være.

Man kan ideer og oppfatninger om frihet på et mentalt plan, og gjennom å jobbe mot disse målene oppnå uavhengighet og frihet, en absolutt frihet hvor det ikke er noen ting som holder en tilbake fra å gjøre det man vil. Dette fører meg videre til mer detaljerte tanker om frihet. Siden full frihet er friheten til å gjøre akkurat hva man vil, så finnes det både fysiske og mentale hindringer for frihet. De fysiske hindringene er beskrevet over summert opp i mangelen på fysisk uavhengighet. For meg så betinger full frihet også mental uavhengighet. Ikke bare en uavhengighet fra ytre faktorer som mentale overgrep, men også fravær av moralske bånd og følelser som man legger på seg selv. For eksempel kan dette være at man ikke handler ut av fri vilje fordi man har følelser for et annet menneske som gjør at man handler annerledes enn hva man ville gjort dersom man ikke hadde hatt disse følelsene. Det kan være at man av kjærlighet og omtanke til familie ikke velger å reise jorden rundt i en seilbåt fordi bestefar begynner å bli gammel og kan gå bort uten at du får sagt farvel. Disse båndene som man legger på seg selv er selvfølgelig noe man har frihet til å gjøre og på den måten velger mennesker i forskjellige situasjoner å gi avkall på frihet. Betyr eksemplene foran at kjærlighet er et større mål enn frihet? Nei, jeg mener ikke det, men det viser hvorfor friheten er så essensiell for dannelsen hos mennesker. Det er den som gjør oss i stand til å bli bedre mennesker. Den gir oss muligheten til å velge det riktige av to eller flere alternativer. Derfor er friheten større en kjærligheten.

Innledningsvis var jeg inne på at alle mennesker på jorden har forskjellige oppfatninger av frihet, samtidig som jeg senere kommenterte at friheten er en absolutt verdi. Betyr dette da at friheten er en form for felles absolutthet? Nei, det er den ikke. Jeg mener friheten i seg selv er en absolutt verdi, men en absolutt verdi hos hvert enkelt individ. Eller hvert enkelt individs subjektive oppfatning av fullstendig frihet. For eksempel kan fravær av krig og nok mat på bordet samt skolegang være absolutt frihet og uavhengighet hos et barn i et krigsherjet land i Afrika et sted. Hvordan? Jo fordi dette er den ultimate definisjonen av frihet for dette individet. Som voksent menneske i Norge vil naturligvis min egen definisjon av frihet være svært annerledes og i mine øyne vil ikke barnet i Afrika være i nærheten av frihet etter mine definisjoner.

Viktigheten av å definere en felles forståelse for frihet i politiske fora, både nasjonalt og internasjonalt blir gjort veldig tydelig i avsnittet over. Det nytter ikke for politikere å diskutere uten at man er sikre på at man har en felles plattform å diskutere ut fra. Når hvert enkelt individ kommer til møtet med forskjellige oppfatninger av premissene for diskusjonen vil det sjelden komme noe konstruktivt eller fruktbart ut av det.

Kan friheten være uendelig? Nei, det kan den ikke fordi den er umulig å gradere. I populærterminologi kan man snakke om grader av frihet men da vil jeg heller si at det er snakk om grader av tvang og undertrykking snarere enn grader av frihet. Mange vil sikkert påstå at disse to da nødvendigvis henger sammen, men det er jeg uenig i. Du kan ikke være halvt eller delvis fri, enten er du fri eller så er du ikke. Selvsagt kan man snakke om delvis inntrykk av frihet, men dette er ikke frihet, snarere tanker om et ideal som heter frihet.

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

